• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Ja är klar typ år 2022 i juli månad, men har anmärkningen kvar tills 2023 i juli, är man helt ren sen när den anmärkningen försvunnit ? Kämpa vidare alla
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kroken

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
11 Juli 2012
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
60
Poäng
207
Några frågor, kanske finns i tråden, men frågar ändå. om en person i hushållet ansöker om skuldsanering, och hans partner som inte har några ärenden hos kronofogden äger bostaden själv som dom bor i, plus en annan fastighet till 100%, kan det ställa t inför en sanering?
 

Tess

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juni 2021
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Samma hände mig, jag uppgav skulden och inkassobolaget för kfm i ansökan men de anmälde aldrig till kfm att de ville vara med i saneringen förrän beslutet redan var taget. DÅ överklagade de och självklart gick tingsrätten på min och kfm:s linje. De överklagade inte mer sen och beslutet gäller ju då från när det togs första gången. Och jag betalade hela tiden enligt betalplan så ingen tid slösades precis.
Det var Alektum och en fjuttig skuld på 4000 typ :-/ Synd för dem
Fattar inte varför dom inte svarat för dom har ändå skickat in en annan skuld som jag inte visste var hos dom. Men den dom efterfrågade svarade dom inte på. Känns lite lugnare nu iallafall efter svaren man fått. Trodde allt skulle gå åt skogen
 

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Några frågor, kanske finns i tråden, men frågar ändå. om en person i hushållet ansöker om skuldsanering, och hans partner som inte har några ärenden hos kronofogden äger bostaden själv som dom bor i, plus en annan fastighet till 100%, kan det ställa t inför en sanering?
Det ska inte ha någon betydelse.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Några frågor, kanske finns i tråden, men frågar ändå. om en person i hushållet ansöker om skuldsanering, och hans partner som inte har några ärenden hos kronofogden äger bostaden själv som dom bor i, plus en annan fastighet till 100%, kan det ställa t inför en sanering?
Jag läste om ett rättsfall där en kvinna sökt skusan och fick avslag pga att hennes man hade gott ställt, aktier och en del stålar på banken och nån dyrare bil samt flera bostäder tror ja det var, dock var detta på 80-talet så vet inte hur det är nu, men tanken är väl att det inte ska ”sticka” borgenärer i ögonen att typ den kvinnan kunde fortsätta leva ett bättre liv o ha skusan samtidigt, ja vet inte men nåt sånt.
Jag har själv en sambo med diverse pinaler, dock inte i miljonklassen och jag har sökt skusan så vi får se om det kommer på tal
 

Mangren89

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Maj 2021
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Efter att ha skickat min ansökan om skuldsanering får jag sedan ett mejl där Kronofogden säger: "Då du inte har några skulder hos Kronofogden lämnas redogörelsen utan åtgärd."

Här är mina frågor:

1. Jag antar att dom med detta inte menar att dom struntar i min ansökan om skuldsanering, för som jag förstått det så har det ingen betydelse för skuldsaneringsansökan i sig om skulderna redan hamnat hos kronofogden eller inte?
Skulderna är just nu på förelägganden hos kronofogden, samt hos inkassobolag.

2. Är det bättre att jag kontaktar dom med en komplettering på min redan inlämnade skuldsaneringsansökan, eller ska det gå bra att göra en ny ansökan, och be dom ta bort den gamla som jag lämnade in förra veckan?
Anledningen är att jag ska komma med fler uppgifter, och förändra ansökan något med hjälp av en skuldrådgivare, där jag också ska lämna kontaktuppgifter till min skuldrådgivare i ansökan, något jag först ej gjorde.

3. Jag bor inneboende i ett rum hos mina föräldrar, jag är cirka 30 år gammal. Jag angav i min första ansökan att hushållet inte har några andra inkomster, då jag missuppfattade det hela, jag kommer att komplettera/ange korrekt i nästa ansökan som görs med hjälp av en skuldrådgivare från kommunen, men vad är tanken med denna fråga?
Blir det svårare för mig att få en beviljad skuldsanering för att mina föräldrar har inkomster? Jag själv har ingen inkomst, förutom CSN, som jag förstått att dom inte räknar som en inkomst.

4. När man anger utgifter i sin ansökan, så är ju månadskostnaden för detta självklart väldigt högt just nu när man ligger efter med många månaders betalningar.
Ska man ändå fylla i vad man har för månadskostnad just nu, och inte vad det ligger på en "vanlig" månad om man mirakulöst skulle komma ikapp med sina månadsbetalningar man ligger efter med, och på så vis möjligen får dom tillbakaskickade från inkassobolagen?
Detta är nämligen en omöjlighet för mig att göra.

5. Min största skuld är en CSN skuld, som då inte har förfallit för betalning, och heller inte kommer göra det som helhet utifrån hur CSN fungerar då dom skickar enskilda betalningar vidare till Kronofogden, och inte hela skulden.
Man skulle ändå ta med alla skulder sin ansökan, även fast CSN då inte kommer räknas in i en skuldsanering. På vilket sätt påverkar då min stora CSN skuld mina möjligheter till skuldsanering?

6. Mina skulder är uppdelade som följer:

480.000kr i CSN skuld.

260.000kr i blancolån, och kreditkortsskulder/krediter.

80.000kr i avbetalningar i delbetalningskonton till Klarna, Komplett,Telenor och dylikt.

25.000kr i smslån/snabblån.

50.000kr i privata lån till föräldrarna.

= 895.000kr allt inräknat, räknar man bort privata lån till föräldrarna och CSN skulden, så hamnar det på 365.000kr.

Jag antar att vad det är för typ av skulder är något som har betydelse för Kronofogdens bedömning, men även om CSN skulden inte räknas in i en skuldsanering, så borde väl den stora CSN skulden öka möjligheterna att få en beviljad inledande skuldsanering?
Det jag menar på här är att om Kronofogden av någon anledning ser CSN skulden och det privata lånet till föräldrarna som mindre "brinnande", så kvarstår då 365.000kr i dom övriga skulderna.
Skulle inte CSN lånet och privata lånet till föräldrarna finnas med i beräkningen så skulle det med andra ord vara 365.000kr i mer "brinnande" skulder.
Jag vet nämligen inte på vilket sätt en sådan stor CSN skuld har påverkan för beslutet om skuldsaneringen.
Just CSN står ju nämligen för cirka hälften av hela min totalskuld. Finns det risk att CSN skulden trots den höga summan inte har någon större påverkan, just för att det är en CSN skuld?

Bör jag ha rimliga chanser att få en beviljad inledande skuldsanering?
Jag har ingen inkomst förutom CSN, som dom ej räknar som inkomst så som jag förstår det.


Stort tack på förhand för svar.
 
Senast ändrad:

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Efter att ha skickat min ansökan om skuldsanering får jag sedan ett mejl där Kronofogden säger: "Då du inte har några skulder hos Kronofogden lämnas redogörelsen utan åtgärd."

Här är mina frågor:

1. Jag antar att dom med detta inte menar att dom struntar i min ansökan om skuldsanering, för som jag förstått det så har det ingen betydelse för skuldsaneringsansökan i sig om skulderna redan hamnat hos kronofogden eller inte?
Skulderna är just nu på förelägganden hos kronofogden, samt hos inkassobolag.

2. Är det bättre att jag kontaktar dom med en komplettering på min redan inlämnade skuldsaneringsansökan, eller ska det gå bra att göra en ny ansökan, och be dom ta bort den gamla som jag lämnade in förra veckan?
Anledningen är att jag ska komma med fler uppgifter, och förändra ansökan något med hjälp av en skuldrådgivare, där jag också ska lämna kontaktuppgifter till min skuldrådgivare i ansökan, något jag först ej gjorde.

3. Jag bor inneboende i ett rum hos mina föräldrar, jag är cirka 30 år gammal. Jag angav i min första ansökan att hushållet inte har några andra inkomster, då jag missuppfattade det hela, jag kommer att komplettera/ange korrekt i nästa ansökan som görs med hjälp av en skuldrådgivare från kommunen, men vad är tanken med denna fråga?
Blir det svårare för mig att få en beviljad skuldsanering för att mina föräldrar har inkomster? Jag själv har ingen inkomst, förutom CSN, som jag förstått att dom inte räknar som en inkomst.

4. När man anger utgifter i sin ansökan, så är ju månadskostnaden för detta självklart väldigt högt just nu när man ligger efter med många månaders betalningar.
Ska man ändå fylla i vad man har för månadskostnad just nu, och inte vad det ligger på en "vanlig" månad om man mirakulöst skulle komma ikapp med sina månadsbetalningar man ligger efter med, och på så vis möjligen får dom tillbakaskickade från inkassobolagen?
Detta är nämligen en omöjlighet för mig att göra.

5. Min största skuld är en CSN skuld, som då inte har förfallit för betalning, och heller inte kommer göra det som helhet utifrån hur CSN fungerar då dom skickar enskilda betalningar vidare till Kronofogden, och inte hela skulden.
Man skulle ändå ta med alla skulder sin ansökan, även fast CSN då inte kommer räknas in i en skuldsanering. På vilket sätt påverkar då min stora CSN skuld mina möjligheter till skuldsanering?

6. Mina skulder är uppdelade som följer:

480.000kr i CSN skuld.

260.000kr i blancolån, och kreditkortsskulder/krediter.

80.000kr i avbetalningar i delbetalningskonton till Klarna, Komplett,Telenor och dylikt.

25.000kr i smslån/snabblån.

50.000kr i privata lån till föräldrarna.

= 895.000kr allt inräknat, räknar man bort privata lån till föräldrarna och CSN skulden, så hamnar det på 365.000kr.

Jag antar att vad det är för typ av skulder är något som har betydelse för Kronofogdens bedömning, men även om CSN skulden inte räknas in i en skuldsanering, så borde väl den stora CSN skulden öka möjligheterna att få en beviljad inledande skuldsanering?
Det jag menar på här är att om Kronofogden av någon anledning ser CSN skulden och det privata lånet till föräldrarna som mindre "brinnande", så kvarstår då 365.000kr i dom övriga skulderna.
Skulle inte CSN lånet och privata lånet till föräldrarna finnas med i beräkningen så skulle det med andra ord vara 365.000kr i mer "brinnande" skulder.

Bör jag ha rimliga chanser att få en beviljad inledande skuldsanering?
Jag har ingen inkomst förutom CSN, som dom ej räknar som inkomst så som jag förstår det.


Stort tack på förhand för svar.
Tror du kommer får svårt att få igenom det just nu.
Då mer än 50% är till CSN som du dessutom får utbetalningar av varje månad nu då.
Dem vill nog att du gör färdig din utbildning, skaffa jobb och när du väl har jobb så är det inte så farligt längre då CSN är ett "billigt" lån att betala för och resten med en inkomst är inte så farligt.

Skulle du få beviljat mot förmodan så kommer ju inte CSN att betala ut mer pengar till dig så har du någon tanke hur du ska överleva då?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Tror du kommer får svårt att få igenom det just nu.
Då mer än 50% är till CSN som du dessutom får utbetalningar av varje månad nu då.
Dem vill nog att du gör färdig din utbildning, skaffa jobb och när du väl har jobb så är det inte så farligt längre då CSN är ett "billigt" lån att betala för och resten med en inkomst är inte så farligt.

Skulle du få beviljat mot förmodan så kommer ju inte CSN att betala ut mer pengar till dig så har du någon tanke hur du ska överleva då?
Jag menar du har ju pluggat ganska länge för att få den skulden ditt och då under studierna få med hela den i en skuldsanering innan du är utbildad färdigt känns inte rimligt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp